مقالات سلامت و دندان پزشکی

لایت کیور چیست؟

لایت کیور چیست

لایت کیور چیست؟

لایت کیور یکی از ابزاری است که در زمینه ی ترمیم دندان های پوسیده کمک میکند. همچنین دستگاهی است که به وسیله نور بنفش مواد ترمیمی دندان را سفت می کند. در حقیقت این ابزار را میتوان به عنوان رقیب آمالگاماتور معرفی نمود. وظیفه ای که این ابزار به عهده دارد این است که دندان های پوسیده رو ترمیم میکند. اما نه مانند آمالگاماتور با استفاده از ترکیب آمالگام و جیوه.
لایت کیور چه انواعی دارد ؟

معمولا این دستگاه را میتوان در نوع یافت :

هالوژن
LED
همچنین این دستگاه به دو دسته با سیم و بدون سیم هستند. که بدون سیم آن قابل شارژ شدن می باشد. میتوان تقسیم بندی کرد ، هرچند در بین انواع هالوژنی و LED این دستگاه ، نوع LED آن دارای محبوبیت بیشتری در میان دندانپزشکان است که علت آن را میتوان در نکالت زیر خلاصه کرد :

مزیت LED نسبت به لامپ هالوژن این است که نیازی به خنک کننده نخواهد داشت.
مصرف لامپ هالوژن بیشتر از LED است.
گرمای لامپ هالوژن بیشتر از LED است.
شدت نور هالوژن بیشتر از LED است.

نحوه عملکرد لایت کیور هالوژنی چگونه است ؟

لایت‌ کیور با لامپ هالوژنه، دارای فن برای خنک کردن یا کمپرسور هوا است. کلیدها با دقت بالا، زمان انفجار (یا تخلیه انرژی) را کنترل می‌کنند و رفلکتور دسته‌های انرژی را از مسیر هدایت نور عـبــور مــی‌دهــد. قــدرت تــابــش در لایــت‌کیـورهـا مـتـفـاوت و از ۱۰۰ مـیلی‌وات بر سانتی‌متر مربع تا ۳۰۰۰ مـیـلـی‌وات بـر سـانـتـی‌مـتـر مـربـع هـسـتـنـد که دندانپزشک می‌تواند بر اساس نیاز خود تابش‌های مـتـفاوت را انتخاب کند.

در کل میتوان گفت این دستگاه ها در قسمت داخـل خـود دارای ۸ قـسمت هستند که مهم‌ترین آن‌ها وجود مدار الکترونیکی است که کنترل جریان نـور را بـه ‌عهده دارند. همچنین این دستگاه برای تنظیـم ولتـاژ خـود از یـک تـرانس تبدیل ولتاژ بهره می‌گیرند.
اشعه آبی لایت کیور ، با لیزر متفاوت است

دستگاه لایت کیور دستگاهی متفاوت از لیزر می باشد. ولی بسیاری از درمان هایی که با این دستگاه انجام می شود، با دستگاه لیزر هم قابل انجام می باشند. البته دستگاه لیزر کاربرد‌های بسیار متنوع تر و گسترده تری در دندانپزشکی دارد و هر روز جنبه‌های جدیدی از کاربرد تکنولوژی لیزر در دندانپزشکی، معرفی می شود.

مواد پرکردنی همرنگ دندان (کامپوزیت‌ها) شایع ترین موادی هستند که با دستگاه لایت کیور عملیات سفت شدن (ستینگ) آن‌ها آغاز می شود.کامپوزیت‌هایی هم هستند که بدون استفاده از این دستگاه ستینگ (سفت شدن) آن‌ها صورت می گیرد. در ارتودنسی هم گاهی برای چسباندن ابزارهای ارتودنسی مانند براکت،محکم شدن ماده ای که برای چسباندن استفاده می شود با دستگاه لایت کیور انجام می شود. نکته مهم این است که بدانیم نور آبی هیچ کدام ازاین دستگاه‌های دندانپزشکی خطری را متوجه ما نمی‌کنند، ازنوع نور مرئی (سرد) بوده و بنابراین جنس پرتوهای لیزر هم نیستند!
دندانپزشک چگونه از لایت کیور استفاده میکند ؟

پوسیدگی دندانها در حال حاضر یکی از رایج ترین مشکلات مردم نه تنها در کشور ما بلکه در سطح جهانی میباشد. به منظور پرکردن فضای خالی دندان معمولا از انواع مختلف پرکردنی های دندان استفاده میکنند که در این میان کامپوزیت جزو محبوب ترین آنها می باشد . از آنجایی که کامپویت به خودی خود نرم میباشد باید به وسیله ای آن را محکم کرد و اینجاست که لایت کیورها مورد نیاز میشوند . ترمیم دندان ها با استفاده از کامپوزیت و لایت کیور بسیار وقت گیر و نیز تخصصی است. بالاتر بودن هزینه ی آن هم به همین دلیل بوده است.

زمانی که دندانپزشک قصد دارد که با استفاده از این دستگاه دندان های یک بیمار را ترمیم کند. باید دقت کافی را به خرج دهد تا مشکلی در کار پیش نیاید. یکی از بزرگترین مشکلاتی که امکان دارد رخ بدهد این است که رنگ آن دچار مشکل شود.
روش کاربه این صورت است که با توجه به این که نور طیف خاصی دارد. در کامپوزیت بیشتر از یک لایه تاثیر نمیگزارد. پس در نتیجه تنها کاری که میشه بکنی اینه که یک لایه کامپوزیت بر روی دندان قرار داد. سپس با Light Cure آنرا سفت کرد. سپس مجددا یک لایه ی دیگر را قرار داد. در نهایت اتفاقی که حاصل میشه اینه که لایه لایه برای دندان یک ساختار جدید و بسیار مقاوم ساخته میشود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.